De verkeersregels op Bonaire, niet heel ingewikkeld!

5 maart 2016 door Sunwise Bonaire - Leestijd: 3 minuten

Geen openbaar vervoer Bonaire heeft zoveel meer in huis dan alleen de directe omgeving van je Sunwise accommodatie! Natuurschoon, culturele bezienswaardigheden, de beste kantduikplekken in de wereld… Omdat we op het eiland…

Geen openbaar vervoer

Bonaire heeft zoveel meer in huis dan alleen de directe omgeving van je Sunwise accommodatie! Natuurschoon, culturele bezienswaardigheden, de beste kantduikplekken in de wereld

Omdat we op het eiland geen openbaar vervoer hebben (afgezien van een paar taxi’s die vaak erg druk zijn op het vliegveld of met de cruiseschepen in de stad), raden we onze gasten altijd aan om een ​​auto te huren. Ook al omdat lopen toch vaak te ver is, ondanks dat het eiland niet erg groot is en omdat rijden op een fiets of scooter, toch vaak net even te warm is, onder die brandende Caribische zon.

Autoverhuur Bonaire

Het autoverhuurbedrijf met de grootste en best onderhouden vloot op het eiland, is AB Car Rental. De gastvrouwen en -heren van Sunwise Bonaire, kunnen bij dit bekende Bonairiaanse bedrijf, een mooie offerte voor hun gasten regelen!

Regels en normen

Voor bezoekers uit Noord-Amerika of Europese landen die sowieso al gewend zijn om aan de rechterkant van de weg te rijden, is het rijden op Bonaire erg gemakkelijk, maar omdat het eiland nog geen enkel verkeerslicht heeft en Bonaire voor een heel groot deel gebruik maakt van internationale verkeersborden, is het ook voor gasten uit andere landen, niet heel ingewikkeld om hier deel te nemen aan het verkeer. Sommige teksten op de borden zijn wel in het Nederlands, dus dat kan voor anderstaligen nog wel eens vraagtekens opwerpen.

Belangrijke verkeersregels en gedragsnormen

  • Om te mogen rijden, moet je een geldig rijbewijs hebben.
  • Rotonderegels zijn gelijk aan het internationale recht, wat betekent dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft op degenen die de rotonde opkomen.
  • Je mag andere auto’s, geparkeerde voertuigen of groepen voetgangers passeren.
  • 40 km/u is de maximumsnelheid in de bebouwde kom, 60 kilometer per uur daarbuiten.
  • Probeer binnen de bebouwde kom nooit een rijdende vrachtwagen in te halen. Wanneer je vrachtwagens buiten de bebouwde kom passeert, wees dan alert op eventuele onbeveiligde lading.
  • In het geval van een ongeluk, mag je de plaats van de aanrijding niet verlaten als er sprake van materiële schade, persoonlijk letsel of de dood van een betrokken persoon is. Voordat je de locatie verlaat, moet je identificatie correct worden geregistreerd door de autoriteiten.
  • Wees heel voorzichtig met het passeren van fietsers, vooral in het donker. Het is verplicht dat fietsen verlichting hebben, maar de wegen zijn slecht verlicht en er zijn veel gaten en kuilen.
  • Er zijn veel loslopende dieren, ezels, geiten, leguanen, op de openbare weg. Wanneer je deze nadert, wees dan extra voorzichtig.
  • Wees na regenval extra voorzichtig, want de wegen worden dan glad door water en onder andere olieresten die dan boven komen drijven.
  • Een stopteken (op een bord of door de politie) betekent dat je ook echt volledig tot stilstand moet komen.
  • De auto moet in orde zijn, met ame de verlichting. Een kapotte koplamp op de auto kan een boete van de politie tot gevolg hebben.
  • Laat als je de auto verlaat, met name op de afgelegen duikplekken, de deuren van het slot, om braakschade te voorkomen. Laat niets van waarde in de auto achter.
  • Houd goed rekening met eenrichtingsverkeerstraten in Playa (Kralendijk), want dat zijn er behoorlijk wat!
  • Je moet 18 jaar oud zijn om een ​​motorfiets of auto te mogen besturen. Kleine kinderen mogen alleen meefietsen of -motorrijden als er een speciaal kinderzitje is gemonteerd, of als het kind groot genoeg is om de voetsteunen veilig te gebruiken. Het is niet toegestaan ​​om op de benzinetank van een motor mee te rijden.
  • Houd er rekening mee dat de toeristische route langs de kust aan de noordwestkant, een eenrichtingsweg is, ongeveer vanaf de duikstek 1000 Steps. Dit betekent dat verkeer dat hierna doorrijdt, via Rincon terug moet richting Playa (Kralendijk).

Voorrangsregels

  • Rijd altijd defensief. Op een kruispunt waar je voorrang hebt, krijg je niet altijd voorrang! Wees alert op verkeer dat geen rekening houdt met verkeersregels.
  • Wees extra alert bij kruispunten, met name wanneer je op onverharde wegen rijdt. De basisregel is dat gemotoriseerde voertuigen die van rechts op een gelijkwaardige kruising komen, voorrang hebben. Op T- en Y-splitsingen en ongelijkwaardige kruisingen, is dat niet het geval! Het verkeer van rechts moet dan wachten! Op Bonaire zijn gelijkwaardige kruisingen vaak voorrangskruisingen, zodat in bijna alle gevallen het verkeer van rechts geen voorrang heeft! Wacht in het geval van twijfel.
  • Alle verkeer dat linksaf slaat, moet toegeven aan al het tegemoetkomende verkeer, op alle wegen.
  • Alle verkeer vanaf secundaire wegen, moet voorrang verlenen aan al het verkeer van rechts en links.
  • Voorrang op al het andere verkeer hebben:
    – Politiewagen met sirene;
    – Brandweerwagen met sirene;
    – Ambulance met sirene;
    – Rouwstoet;
    – Militaire konvooien.
2 responses to "De verkeersregels op Bonaire, niet heel ingewikkeld!"
  1. Karin Oomen schreef:

    Niet ingewikkeld wel levensgevaarlijk. Dronken mensen achter het stuur, auto’s slingerend over de weg zonder licht, kuilen en gaten, teveel om op te noemen echt een heel negatief aspect van dit eiland wat niemand wijselijk benoemd.

    1. Sunwise Bonaire schreef:

      Hoi Karin, klopt! En als iedereen zich aan de maximumsnelheden van 40 en 60 kmu zou houden, was er – ondanks de gaten en het alcoholgebruik – waarschijnlijk nog niet heel veel aan de hand geweest. Overigens als je kijkt naar het aantal (dodelijke) slachtoffers per hoofd van de bevolking, inclusief de toeristen, dan valt dat ‘levensgevaarlijk’ relatief gezien nog wel mee (alhoewel elk slachtoffer er natuurlijk 1 teveel is). Als je echter het aantal rijbewegingen, de afgelegde kilometers meeneemt, dan is het weer heel hoog. Wij hebben natuurlijk geen snelwegen waar mensen vaak honderden kilometers op afleggen. Het blijft daardoor een issue, de verkeersveiligheid op onze mooie rots in de Caribische Zee, maar als we het – op persoonlijke titel – vergelijken met de toestanden die we in sommige Aziatische of Zuid-Amerikaanse steden hebben meegemaakt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *